onsdag 10 november 2010

Att offra ledningen räcker inte!

Visst behövs det förnyelse, och visst skulle man kunna tänka sig ett parti utan nuvarande ledning. Men det får inte bli så att man offrar några namn och tror att jobbet därmed är gjort.

Sahlin har jag tyckt om tidigare.

Baylan har inte lyckats imponera på mig, men jag tycker inte att han gjort bort sig heller. Jag tycker att Baylan syns för lite, och han har en gnällig tendens parat med att det ofta känns som om det är någon annans ord som kommer ur hans mun. Det känns inte alltid äkta. Å andra sidan vet jag inte hur han fungerat i sin roll internt. Är han duktig där så kanske det utåtriktade kan överlåtas åt andra.

Östros har tidigare varit en av mina favoriter, men jag tycker att hans framtoning under året före valet (och egentligen under hela oppositionsperioden) varit väl mycket ”allt som regeringen gör är alltid helt fel”. Jag tror inte att allt regeringen gjort har varit helt fel, och jag tror inte att väljarna tycker det heller. Jag tror att man skulle tjäna på en lite mer resonerande ton där man kanske ibland till och med kan erkänna att visst av det motståndaren gör är ungefär samma saker som vad man själv skulle ha gjort. Detta är Östros svaghet.

Jag tror alltså att vi skulle klara oss ganska bra utan dessa tre.

MEN. Det viktiga är inte att byta ut vissa personer i partistyrelsen. Det viktiga är att skapa ett tydligare politiskt alternativ. När man gjort detta så får man se över vem som skall föra fram denna politik och hur den skall vara förpackad, men det måste vara innehållet i politiken som får styra resten.

Jag är livrädd för att man gör några enkla offer, skapar syndabockar och sedan tror att man kan slippa ta sig igenom det stålbad det skulle innebära att faktiskt bestämma sig för vad som är socialdemokratisk politik i en rad viktiga frågor.

Dessutom kan man inte bara ta bort folk, man måste i så fall ersätta dem. Visst finns det duktiga unga företrädare i partiet, och visst finns det en och annan gammal trotjänare som skulle kunna ta ett steg fram. Men nytt är inte automatiskt bättre.

Så; Jag tycker att vi skall använda en extrakongress till att ta svåra och viktiga beslut. När dessa beslut är fattade och vi har valt (och viktigare valt bort) politisk inriktning, då skall vi fundera på vilka personer som är bäst lämpade att leda partiet och att föra ut denna politik. Innehåll före förpackning.

Läs även andra bloggares åsikter om och om .
Läs även kloka tankar på .

Inga kommentarer: