tisdag 14 december 2010

Viktigare att inte vara sosse än att tänka efter?

Jag tror inte att moderater och folkpartister är speciellt mycket dummare än andra. Jag tror inte att moderater och folkpartister egentligen tror på att skolor skulle bli mycket effektivare för att man först ger bort dem till privat bolag och sedan låter dessa bolag (eller andra som först köper dem av de första bolagen som därmed gör stora vinster) ta ut jättestora vinster ur verksamheten.

Det jag då om och om igen försöker förstå är varför i hela fridens namn man fortsätter privatisera och omhulda privatiseringen av skolor och förskolor.

Jag pratade med en klok person som hade ett enkelt svar: ”Det beror på att borgerliga politiker tycker om när privata företag tjänar pengar, att det sedan är våra pengar de tjänar, pengar som skulle gått till att göra skolan bättre, det spelar ingen roll.”

Det värsta är att jag tror att hon har rätt, men jag tror att det är värre än så. Jag tror att moderater och folkpartister är så hatiskt inställda till maktfullkomliga socialdemokrater att de blir blinda för alla negativa effekter det skulle kunna ha att driva en politik som är tvärt emot det man tror att sossarna hade gjort. Socialdemokraterna ser inget egenvärde i att privata företag tillåts tjäna massor av pengar genom att dränera de offentligt finansierade verksamheterna, alltså måste det vara bra politik att tillåta just detta. Känslan av att vara de som nu bestämmer, och den därtill hörande euforin över att det inte längre är självklart att det är socialdemokratin som bestämmer, gör högern helt fartblind.

Sedan är det väl så att den liberala övertron på konkurrensens positiva effekter också spelar in, och att liberaler tror att om någon dränerar en skola på mer pengar än vad deras överlägsna effektivitet kan kompensera för så kommer eleverna att märka detta och välja andra skolor, och då kommer den överdränerade skolan att försvinna av sig själv. Detta resonemang är kanske sant om man tror på någonting så dumt som liberalismen, men i verkligheten är det naturligtvis helt tokigt. Detta kommer emellertid liberalerna aldrig att förstå.

Skrev jag att jag inte trodde att moderater och folkpartister är (helt) dumma? Hoppade jag över de andra borgerliga partierna? Ja, det gjorde jag. Fundera på varför.

Läs även andra bloggares åsikter om socialdemokraterna och om politik. Läs även kloka tankar på netroots.

Inga kommentarer: