söndag 4 maj 2008

Dags för en suntförnuftsombudsman?

Någonstans måste samhället dra gränsen och nu är det dags. Det har det väl i och för sig varit länge, redan då man

Kanske borde man slagit till när TV började sända Dallas, kanske skulle Z-TV varit signalen eller så borde Robinson varit droppen.

När Robinson gick på TV kommer jag ihåg att jag sade att ”snart släpper man väl in en massa tonåringar i ett rum, ger dem sprit och hoppas på att de skall ha sex”. Jag trodde då att jag målade upp en dystopi, och jag kunde aldrig trott att detta program redan låg på ritbordet. Big Brother lyckades sänka dokusåpan lägre än någon trodde skulle vara möjligt.

Nu har det hänt igen. Nya lågvattenmärken skall sättas. Pontus Gårdinger ställer intima frågor till vanliga svenskar uppkopplade mot en lögndetektor. Kan TV bli sämre?

Jag tycker att det behövs en ”suntförnuftombudsman” med absolut makt att i den rimliga smakens namn helt enkelt förbjuda för dåliga saker. Utan möjlighet att överklaga, utan motivation, helt enkelt bara förbjuda. ”Stopp, det här är för dumt, stäng av!”.

Kanske borde denna instans ha inrättats för länge sedan. Då hade vi kanske sluppit både TV och Rock’n Roll?

Inga kommentarer: