tisdag 22 april 2008

Skall sjuksköterskor ha bättre betalt?

Det enkla är att säga: ”Självklart, de räddar liv och liv är det värdefullaste vi har. De har alldeles för dåligt betalt i förhållande till den utbildning och det ansvar de har”.

Men när jag tänker efter så vet jag inte riktigt vad de tjänar idag. Ingångslöner på 18-19 000 har nämnts, och det verkar finnas någon utplaning strax efter 25 000 och ett tak strax under 30 000. Men är detta dåliga löner, och i så fall i förhållande till vad? Vilka andra grupper är det som också tjänar ungefär så mycket och som gör ett mindre viktigt jobb som innebär mindre ansvar och som kräver lägre utbildning? Eller är det andra grupper som har motsvarande utbildning och ansvar som tjänar mycket mer?

Sjuksköterskor har treårig högskoleutbildning. Detta är naturligtvis riktigt att detta skall premieras. Men det är många som har en treårig högskoleutbildning, och det är många som har längre utbildningstid än så. Dessutom har jag lite svårt för tankarna att en utbildning skall mätas bara i hur lång den är, och att en bra utbildning automatiskt skall leda till betydligt högre löner. Visst har man gjort en uppoffring som skaffat sig en utbildning, men det är ju faktiskt så att vi i Sverige får våra utbildningar gratis så egentligen skulle det räcka med så mycket mer i lön att det kompenserar för studielån och lite för de år man levt på mindre pengar än sina arbetande kamrater.

Sjuksköterskor har massor av ansvar och de jobbar med att rädda liv. Ja, vad vet jag? Jag har haft mycket goda erfarenheter av sjuksköterskor och barnmorskor, men även träffat andra som imponerat mindre på mig. Dessutom kan jag inte skilja på de olika grupperna inom vården, så egentligen har jag ingen aning om det är undersköterskorna, sjuksköterskorna eller läkarna som tar vilket ansvar och för vad, eller vilka grupper det är som svarar för den kunskap som egentligen räddar de där liven alla talar om. Fördomscentrat i min hjärna säger mig att läkarna tjänar så de klarar sig, så kanske är det de som tar det mesta av ansvaret och har den mesta kunskapen? Eller så är det kanske så att det är läkarna som skulle få sänkta löner så att sjuksköterskorna skulle kunna få högre löner?

Det är tydligt för mig att jag vet alldeles för lite för att kunna ha en intelligent åsikt i denna fråga. Jag hoppas att parterna i konflikten har bättre koll, och att de tillslut kan komma överens. Annars får väl sjuksköterskorna säga upp sig tills det bara finns så få kvar att lönerna måste gå upp för att de skall stanna kvar… Tyvärr är det nog lite så att man som grupp får den lön man gör sig värd, och ett led i det arbetet kan ju vara att strejka.
Eftersom det känns svårt att reda ut vad som är en rättvis lön och för vem så får jag tillsvidare köra på min maggropskänsla. Så: ”Heja vårdförbundet friskt humör, ni måste synas för att höja era löner!!”, och därefter hejar jag på lärare, förskolelärare, socionomer och alla andra som det också är lätt att vilja höja lönen för…

Inga kommentarer: