tisdag 1 december 2009

Man börjar bli gammal

Fan vad jag är gammal… jag blir upprörd när jag ser unga människor fyllas med sprit och sedan filmas när de har sex i TV. (Nej, jag har inte sett paradise hotel, men jag såg en trailer där täcket guppade och man hörde hur det unga paret försökte försena hans utlösning.)

Visst, det är "vuxna" människor som får bestämma över sina egna liv och kroppar.

Visst, det är kanske inte värre att man får se ett täcke guppa än att man får veta att det har haft sex.

Visst, det är ingenting fel med att man har sex om det sker ömsesidigt och frivilligt.

Men ändå…

Jag har inga moraliska problem med att man har sex på fyllan, och jag har inga synpunkter på med vem eller hur man har det. Det som stör mig är produktionsbolagets exploatering av unga människor (eller rättare det jag tolkar som en exploatering). Vi hamnar tillbaks i den eviga frågan om vad ordet frivillig egentligen betyder. Är det verkligen så att dessa personer VILL vara med i detta sammanhang, eller är det så att produktionsbolagen hämningslöst spelar på deras längtan efter kändisskapet och därmed lurar dem att delta i något "de egentligen inte vill".

Man kan diskutera detta tills man dör, och den trögrörliga systemsossen i mig kommer aldrig att komma till ro med denna typ av fenomen. Men till slut kommer jag att tvingas inse att så länge man inte drivs att skada sig själv eller andra, fysiskt, mentalt eller ekonomiskt, så måste man tillåta denna typ av fenomen. Vi som känner oss förtvivlade över att någon vill vara med om detta och kanske ännu mer deprimerade över att någon kommer att vilja se det, vi får helt enkelt lägga vår röst med fjärrkontrollen och titta på någonting annat. För alla vet ju att man bli en mycket bättre människa av att titta på CSI.

Inga kommentarer: